Sunday, December 8, 2013

Stress level over 9000 !

De laatste tijd stres ik bijzonder vaak. Om een beetje te relaxen, kies ik een leuke muziek album uit of dan ga ik aan iets lekkers knabbelen. Maar net als roken blijft je "heerlijke" moment niet altijd.
Helaas blijft mijn stres altijd vast zitten, het gaat niet zo gemakkelijk weg.


Als we over stres praten, zou ik zelf uit nieuwsgierigheid graag willen weten wat de reden is om te stressen. Sommigen hebben hele diepe redenen of juist gewoon iets simpels. 
Mijn reden is dat ik me zorgen maak over school. We hebben allemaal een doel en een droom. Soms zijn onze dromen zo groot dat we bang zijn voor de toekomst. Om onze dromen te volgen en doelen te bereiken hebben we meestal school nodig. Want een goede diploma betekent een kans voor een goede baan en een goede baan betekent genoeg geld verdienen. Ik weet dondersgoed dat je niet alles met geld kan kopen, maar voor eten, onderdak en misschien tickets voor een mooi wereld reisje kost helaas wel wat flappen. Daarom word ik soms een beetje depressief als ik aan geld denk. Gewoon het idee dat je zogenaamd macht hebt als je een groot vermogen bezit.
Wat kan ik er zelf aan doen? 

Ik stres, want ik heb zorgen. Op zich is het wel goed dat ik me zorgen maak, want hoe kan ik anders iets bereiken als het me niet eens wat boeit. Maar wat ik als oplossing zie is dat ik misschien niet meer moet focussen op de toekomst. Gewoon focussen op nu. Ik denk te vaak aan: ik heb later wel de tijd of dan mijn toekomst zal ineen storten. Toekomst is iets wat ik kan creëren door te focussen op nu. We hebben dingen geleerd van het verleden en de toekomst is de resultaat van nu. Terwijl ik dit aan het schrijven ben, voel ik me al ietsjes beter. 
Van stres ga je slechter slapen, minder gezond uit zien en ongelukkig worden. Ik zie stres als een obstakel voor je geluk. Een kleine obstakel is geen probleem maar een te grote blijf je in hangen en vast zitten.

Good luck.
-Ash