Tuesday, November 19, 2013

How to beat a headache!

Vroeger was alles makkelijk. Wanneer we ziek waren mochten we i.p.v naar school gaan, thuis blijven en kijken naar saaie peuterprogramma's zoals Dora en de Teletubbies, omdat internet in die tijd nog niet zo groot en uitgebreid was met social media. Terwijl onze ouders koelkast Nokia's gebruikten en voordat we wisten wat Hyves was, zaten we soms met z'n alle op de computer alleen te kloten op paint en spelletjes te spelen op spele.nl. We vonden het allemaal weleens een keertje fijn om een griepje te hebben, toch? Maar naarmate we ouder worden beseffen we helaas dat ziek worden en hoofdpijn hebben (a.k.a uitstellen) een tijd vertragende obstakel is voor je doel of momenten waarmee je eigenlijk genoten van kon hebben. Én dat...willen we niet.

Dus vandaag deel ik mijn tips tegen hoofdpijn voor de dromende lezers die er snel vanaf willen komen, zodat ze door kunnen gaan met wat ze bezig waren en fijn kunnen genieten van elk moment!


Aspirin? Nein danke.
Omdat mijn last van hoofdpijn niet zo hevig is en niet vaak voorkomt, dan de andere die bijvoorbeeld (jammer genoeg) last hebben van dagelijkse migraine, is aspirine nemen mijn laatste keus van alles wat mogelijk is om mijn hoofdpijn natuurlijk te laten verdwijnen. En met natuurlijk bedoel ik: zonder onnatuurlijke troep. Ik geef toe, alles is tegenwoordig ondergespoten troep. Ik hoor steeds meer van mensen dat ze geen brood,rijst of aardappelen meer gaan eten, omdat het ondergespoten en bewerkt is. Ze verwachten als vervolg daarvan dat ze dan een paar kilo's gaan afvallen. Ik begrijp hun wel, maar helaas ik ben niet rijk genoeg om speciaal biologisch voedsel aan te schaffen. Voor mij is het belangrijk dat mijn maag vol is en zo dodelijk is het nou ook weer niet. Ik ben al tevreden genoeg om het te kunnen kopen.

Thee = rust → stressvrij
Eerst begin ik met thee. Het liefst Japanse groene thee, want dat is mijn favoriet. Warm water binnen krijgen is altijd goed voor je lichaam, vooral in de ochtend. Er zijn te veel redenen waarom het goed is om in de ochtend warm water te gaan drinken. Ik kan zo weer een nieuw artikel daarover gaan schrijven.
Niet alleen omdat groene thee veel geneeskrachtige werkingen  en voordelen heeft, maar ook omdat het mij rust geeft. Het gaat allemaal om rust. Maak niet uit wat je doet, eet, hoort, ervaart of voelt, als je maar kan rusten. Misschien ben je helemaal niet eens gestrest, maar als je kalmeert is je hoofdpijn misschien wel verlicht.

Waar ik super fan van ben: warme (hete) dranken. Denk hierbij aan; koffie, thee, chocomelk en SOEP. Ja, soep. Alles wat met soep mee te maken heeft, hou ik van. Bouillon, soto, miso, noodles, rijstpap (ja daar zit ook soep in), phở en noem maar op. Als ik met een warm drank in aanraking komt, wacht ik nooit tot dat het een beetje is afgekoeld. Raar, maar het lijkt alsof mijn tong en mond daar tegen kan, alsof mijn tong verdoofd is en geen gevoel meer heeft. De reden waarom ik nooit blaas en wacht is, omdat ik het gevoel dat warmte door mijn keel en buik glijdt fijn vind.

Ik doe mijn ogen dicht, adem diep in met mijn neus om om zuurstof op te vangen. Vervolgens adem ik door de mond uit, alsof ik een verslaafde roker of legendarische draak ben die rook uitblaast. Huh, dat toch klinkt als ademen of niet? Ja, is eigenlijk ook zo, maar ik noem dat liever een ademtechniek. Je ademt dan namelijk opzettelijk op een bepaalde tempo, door kalmte en rust te creëren. Bij mediteren doe je dat trouwens ook. Terwijl ik bijvoorbeeld een kopje thee drink, doe ik ook de ademtechniek. Om precies te zijn: adem in, adem uit, neem slok (adem in), adem uit, adem in en adem uit. REPEAT.

Munt helpt tegen hoofdpijn. Pluk een blaadje en ruik eraan of maak verse muntthee.


Wat dacht je van een dutje?
Even geen tv, boek, whatsapp of laptop. Neem een powernap of neem even tijd om uit het raam te kijken. Kijk naar de wolken en bomen. Denk bijvoorbeeld niet van: ''oh een boom'', maar juist ''wooh een boom...!'' Let op elk detail en probeer te denken dat het allemaal geschept en ''bedacht'' is voor een reden en functie, dat jij het misschien kan maken of juist niet?


Op z'n Romeins.
Zoals jullie weten vonden Romeinen het heerlijk om te badderen na het sporten of gewoon te kletsen met andere bad liefhebbers. In bad gaan met je favoriete geurolie helpt je sowieso met relaxen. Voor de mensen die geen bad hebben, geen nood. Er komt nog een gouden oplossing tegemoet. Onder de douche staan  heeft trouwens geen effect op mij. Misschien wel voor jullie?

Een massage kan nooit kwaad. Vraag aan een van je familieleden of vrienden of ze voor je willen masseren. Je kan ook een apparaat gebruiken, maar persoonlijk vind ik dat massage apparaten nooit mensen kunnen vervangen op het gebied van masseren. Mensen kunnen voelen en luisteren, apparaten zijn eentonig ingesteld en gedachteloos.


Gua Sha
Als ik hevige hoofdpijn heb of ziek ben vind ik het altijd geweldig om een Gua Sha behandeling te krijgen van mijn moeder. Gua Sha is een medisch behandeling die vaak in China en Vietnam wordt gebruikt om mensen te genezen door middel van krabben met een muntje of lepel op de huid van de patiënt. Gua = krabben en Sha = zand in het Chinees. Alleen met zand twijfel ik nog een beetje, want misschien heeft het woord ''sha'' meerdere betekenissen. Bij ''sha'' denk ik nog steeds aan zand. In Amerika noemen ze het  coinen of spooning en je raadt het al, omdat er gebruik wordt gemaakt van munten of lepels.

Eerst wordt een deel van mijn nek of rug onder gesmeerd met Chinese olie. Vervolgens krabt de persoon met een muntje op de plek waar de olie op gemeerd is. Vergelijk maar met krasloten krassen, maar dan op de huid krabben in een richting en ook nog eens hard. Na een paar krabben wordt de huid rood. Niet normaal rood, maar er verschijnen rode bloed stipjes. Die stipjes zie je soms bij de wond als bent gevallen. Hoe roder het behandelde deel, hoe meer gifstof (Engels: toxins) je had. Als kind vond ik het altijd een beetje pijn doen, maar na de behandeling voelde ik me altijd beter en zelfs niet meer ziek. Nu vind ik het normaal voelen en soms moet ik zelfs lachen, omdat het kietelt op een ander en onbeschrijfelijke manier. Ik zou je aanraden om op Youtube Gua sha op te zoeken en als je verveelt ook: cupping.


Thank you, internet.
Ik vond dit op tumblr en op die dag had ik toevallig hoofdpijn. Ik besloot om een douche te nemen dacht opeens aan de foto. Omdat ik na de douche nog steeds last van had, vulde ik een bak met heet water, maakte ik een doekje nat met ijskoud kraan water en zat vervolgens in een ongemakkelijke houding. Ik was onder de indruk! Wist ik maar wie de foto heeft gemaakt, dan kon ik de credits geven.





Thank you for visiting my blog and feel free to follow me on bloglovin.

-Ash.